Mobiel werken: het kan, maar het gebeurt niet!?


Reistijd anno 2000: We konden bellen en sms-en, maar laptops met batterijduur langer dan een uur waren er alleen voor de happy few. Internet onderweg? We hadden het net thuis! De reistijd was vaak een verloren tijd.
10 jaar later is er gelukkig veel veranderd. We klagen nu als onze smartphone even geen 3G heeft. WIFI is in steden alom te vinden en ook Free WIFI wordt steeds meer gemeengoed. Ok, de auto staat nog steeds stil in de file,
maar het OV stond niet stil. De trein biedt meer en meer gemak en rijdt ook nog eens beter op tijd! Er zijn meer metrolijnen en trams rond de steden en P+R parkeerplaatsen groeien ook in aantal.

Dus de omgeving is er klaar voor, maar nu de gebruiker nog. Gek genoeg zie ik nog weinig mobiele werkers. Wel valt mij op dat de helft van de reizigers tussen de 14 en 60 vaak met hun smartphone bezig is. Ff meespieken en vaak blijkt helaas dat het om sms of een spelletje gaat. Laptop- en netbookgebruikers in de trein blijven ook beperkt en als deze gebruikt worden, is ook hier vaak een spelletje of een film te ontdekken ipv werk. Een beetje hulp voor meer efficiëntie tijdens de reistijd lijkt nodig. In deze blog daarom een 10-stappenplan om van de reizende werknemer een werkende reizer te maken.

Zorg eerst voor de juiste tools:

STAP 1: Regel een smartphone
Intentie om mobiel te werken? Dan moet je natuurlijk wel een degelijke mobiele smartphone hebben. 3G (of beter) is vereist, HTML5 ondersteuning aangeraden, ingebouwde muziekspeler en/of radio ook erg nuttig. Zelf de telefoon kopen is niet nodig. Laat de baas dit artikel lezen en hij zal toch wel snappen dat die paar honderd euro investering uiteindelijk alleen maar geld oplevert.

STAP 2: Regel een kleine laptop of mini-pc

De smartphones van nu kunnen veel, maar voor langere stukken typen of voor grafisch werk is een smartphone momenteel nog niet geschikt. Toetsenbord en scherm zijn nog te klein. Let bij de keuze op de batterijduur (in praktijk altijd halveren wat erbij staat).

Ok, de ingrediënten zijn gereed, dan een moeilijke stap:

STAP 3: Reis zoveel mogelijk met het OV.

Voor iedereen die verder dan 10 min rijden van z’n werk woont is het OV een betere optie. Al kost de OV reis in totaal 3x zoveel tijd, dan nog kan die OV reis efficiënter zijn. In het OV is alleen het in- en uitstappen en de minuut daaromheen verloren tijd, in de auto is vrijwel alle reistijd verloren tijd.
Alleen handsfree bellen is een optie. En zelfs dat is niet ideaal en bij sommige bedrijven (Shell, Gasunie e.a) zelfs verboden. Dus zolang de auto nog niet automatisch op de rijkswegen rijdt, is concentratie op de weg het
belangrijkst. Toch de auto nodig? 2 opties: P+R is ideaal, of anders zoveel mogelijk carpoolen (zie meer bij stap 8).

Ok, tools geregeld en voortaan met het OV, dus u loopt de deur uit en dan?

STAP 4: Lopend werken

Het eerste deel van de reis ben je lopend (fietsend kan ook, maar dat is qua efficiëntie vergelijkbaar met autorijden…). Lopen is in eerste instantie ideaal om te bellen. Check voicemail en gemiste oproepen of bedenk anders of het nut heeft iemand te bellen. Bellen niet nodig? Dan is er tijd voor kleine dingen die we snel kunnen scannen: twitter, sms-berichten, of voor de gevorderde lezer, ook e-mails, nieuwskoppen via RSS of op nu.nl en titels scannen van artikelen op mobiele vaksites. Voor de diehard kan er zelfs al lopend getweet, gesmst en gemaild worden.

STAP 5: Werkend wachten

Al wachtend op de trein/bus/tram/metro/boot kan je al meer doen. Allereerst is dit een ideaal moment om op je smartphone de muziekspeler te starten. Met in-ear headset heeft u nergens last meer van en niemand van u,
maar u blijft wel bereikbaar. Vervolgens kan je meteen van de zojuist gescande koppen de gewenste artikelen lezen. Ook reageren op tweets, mails en sms gaat makkelijk al stilstaande. Geen zitplaats in het OV? Hou dan het werken in de wachtmodus nog even vol, maar wees scherp bij elke stop. Zitten = beter.

STAP 6: De ideale mobiele werkplek uitkiezen
Meerdere zitplaatsen vrij? Kies bij voorkeur een plek met een (uitklapbaar) tafeltje voor je, meestal meer ergonomisch dan met de laptop op schoot werken. Voor de lange reizen maakt een kapstok enerzijds en een extra tafeltje anderzijds (voor eventueel wat eten en drinken) de werkplek compleet.

STAP 7: Tijd om te typen
Nu is het moment om met het grotere werk bezig te gaan: lappen tekst vliegen eruit in de trein. En nog even en free wifi is alom aanwezig (vanaf
maart in de trein
en heel het centrum van Rotterdam draait al proef!), maar voor nu moet de internetaddict een dongel inpluggen of tetheren. Echter zonder internet op de laptop kan je ook voldoende doen. Er zijn voldoende diensten die weer syncen op het moment dat er weer internet is (bv. Dropbox, Colligo voor SharePoint of Google Gears). Daarbij kan je uiteraard ook lokaal gewoon in Word aan een blogpost als deze werken!

STAP 8: Overstappen/uitstappen
Dit is de verloren tijd, kijk even om je heen wat voor weer het is en of het station nog verbouwd is (die kans in groot in NL momenteel) en check bij overstappen nog even op je mobiel of je aansluiting op tijd en van het gebruikelijke spoor vertrekt.

STAP 9: Naar klant
Weer een mobiel werkmoment! Als eerst is van belang met hoeveel personen je gaat. Bij meer dan twee dan is één auto waarschijnlijk in dit geval wél de beste optie! Samen in 1 auto is dan namelijk ideaal om de meeting voor te
bereiden. 1 van de 3 kan zelfs nog on the way een PowerPoint of Keynote (af)maken.
Kies uiteraard niet altijd voor de auto! Laat de (bedrijfs)wagen uiteraard staan als de klant sneller met OV te bereiken, en vergeet dan ook niet de OV-fiets of OV-taxi als opties! Ook als je alleen bent is de auto waarschijnlijk weer het minst efficiënt.

STAP 10: Naar huis
En dan ca. 7 uur na aankomst op je werk kan je alweer naar huis. Dat 8e uur maak je onderweg door de dag heen! Want natuurlijk zijn onderweg-werkuren ook gewoon te boeken! Maar de terugweg is anders dan heen. Waar je je in de ochtend voorbereid op je werkdag, is het nu ideaal om weer af te bouwen. Uiteraard kan er nog even gewerkt
worden, een ideaal moment zelfs na een frisse wandeling door de buitenlucht. Zorg echter wel dat je de laatste 5 tot 15 minuten van je reis ontspant.
Ervaring van mij en enkele andere mobiele werkers is dat doorwerken tot je voordeur niet optimaal is voor je state of mind bij thuiskomst. Zeker als in dat huis nog meer bewoners zijn…

Wat levert het op?
Bovenstaande is allemaal simpel en logisch, maar zó weinig mensen voeren het uit! Hoewel het toch voordelen heeft voor alle partijen:

  • Voor jezelf betekent het later op of eerder thuis en al wachtende is er altijd tijd om op de hoogte te blijven van nieuws en vaknieuws wat anders op drukke werkdagen er wel eens bij inschiet.
  • Voor de werkgever betekent het dat de werknemer geen excuus heeft als z’n werk niet af is als de trein 2 uur stil stond in een weiland èn de werknemer is altijd bereikbaar. Daarbij is het goed voor een moderne bedrijfsuitstraling.
  • Voor de klant betekent het enkel nog kostenvergoeding voor de reis zelf en niet of nauwelijks meer voor de reistijd.
  • En zelfs voor de hardnekkige automobilist die niks met dit artikel wil doen heeft het voordelen als iedereen mobiel gaat werken: minder files!

, ,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)


Switch to our mobile site