het verhaal van N.O.K.I.A.


De N van Nu

Nu is Nokia wereldwijd nog marktleider maar elke maand neemt hun voorsprong af. Neergaande lijnen zijn er in overvloed, zo vertrekken er binnenkort ook 1800 Nokia-medewerkers. Natuurlijk is er ook positief nieuws te melden: de omzet steeg in Q3! Niet heel veel, maar wel weer hoopvol voor ze. Nokia lijkt nu dan ook het goede pad gevonden te hebben met ook de N8 en Nokia C7 als eerste smartphones die mogelijk kunnen concurreren met de iPhone en Android toestellen. Na meer dan 3 jaar lijkt dit echter wat laat… Neerslachtigheid heerst toch nog bij en over het ooit zo gezonde bedrijf.

De O van ooit

Ooit maakte Nokia autobanden, maar direct na de 2e wereldoorlog zag het bedrijf snel en goed dat er met telefoons geld te verdienen was. Overgoten van vertrouwen werkten ze in 1981 ook mee aan het eerste mobiele telefoonnetwerk en de eerste autotelefoons. Oogsten van deze stap konden ze de volgende 25 jaar blijven doen en in de jaren ’90 werden ze ook marktleider. Op-en-top tevreden waren alle klanten met de kwalitatief goede én de meest gebruikersvriendelijke telefoons. O, o, waar ging het mis, waar was het keerpunt?

De K van Keerpunt

Keerpunten komen ook voor bij de grootste bedrijven; en zo was het bij Nokia in 2007. Knakkers uit Amerika, van die kleine muziekspelers kwamen ineens met de iPhone. Klanten hadden het ineens niet meer over Nokia’s, maar over de iPhone als meest gebruikersvriendelijke telefoon. Kinderlijk eenvoudige bediening van de touchtelefoon maakte de iPhone al vóór de release populairder dan de mooiste Nokia-modellen. Klem zat Nokia tussen de doorontwikkeling van hun eigen Symbian of het bouwen van iets compleet nieuws op basis van vele innovaties.

De I van innoveren

Innoveren doet men bij Nokia al zo lang het bedrijf bestaat. In de Nokia Research Centers worden de mooiste technieken getoond, maar angst was er om de meest revolutionaire vernieuwingen nu ook eens in de toestellen te stoppen. Intuisec, RFID, MIPI, IPsec en zelfs een rapport met de naam iTouch verschenen op http://research.nokia.com/publications/tr, maar ondertussen bleven de fabrieken enkel toestellen met betere lenzen en betere geluidsopties uitbrengen. Indicatief voor deze foute beslissingen zijn de opstapactie’s van topmannen. Ineens weer op het goede pad belanden zal hiermee echter niet lukken, daarvoor zijn meer acties nodig.

De A van actie

Actie op grote schaal is het enige wat Nokia weer aan de top kan brengen. Alleen wat dan? Apple’s marketingacties nadoen gaat niet lukken. Android verslaan is ook niet te doen. Aangaan van samenwerking met het nog wankele Windows Phone 7 is een riskante stap. Aanhaken bij Samsung, Motorola of HTC is ook een teken van zwakte. Aanbiedingen voor de jeugd in combinatie met een vernieuwd imago lijkt mij de enige optie. Alhoewel Blackberry nu de jeugd in handen heeft is op deze plek een concurrent het makkelijkst te verslaan. Altijd komt er nieuwe jeugd die weer opnieuw kijkt welke mobiel het hipst en meest betaalbaar is. Alleseter Blackberry (business en jeugd) zal het moeilijk hebben dit gespleten imago lang vol te houden. Als Nokia goedkopere en hippe varianten gaat aanbieden, wordt Blackberry weer gewoon het mobieltje van die saaie zakelijke gebruiker.

,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)


Switch to our mobile site