21 jaar! Tijd voor verantwoordelijkheid [The Next Web]


The Next Web 2010

Geschreven op 29 april 2010 voor Frankwatching – later op deze blog geplaatst.

Waar het op dag 1 van de Next Web-conferentie vooral over mobile en location-awareness ging, werd het op dag 2 breder getrokken. Van het begin van het World Wide Web in 1989 tot aan de richtlijnen voor de ecosystemen voor de komende 5 jaar. Neemt het web na 21 jaar dan eindelijk de verantwoordelijkheid die het kan nemen?

Wij zijn niet normaal

Na de openingswoorden van de (met iPad rondwandelende) organisatie is het Marja Ruigrok van Ruigrok Netpanel die het publiek er direct maar op wijst dat zij niet normaal zijn. Normale mensen zijn maar 16 uur per week online. De meeste aanwezigen zitten waarschijnlijk dichter bij 16 uur per dag

Uit haar marktonderzoek blijkt namelijk dat er een verdeling is te maken in 3 groepen gebruikers:

  1. Just surfing around: internet = informatiebron, 37% van NL, 55+, 10 uur p/week online
  2. Function First: internet = functioneel , 41% van NL, gem. 45 jaar, 16 uur p/week online
  3. Into fun & games: Internet = functioneel & plezier, 22% van NL, gem.34 jaar, 26 uur p/week online.

Deze laatste groep is ook de groep die gebruik van mobiel internet het afgelopen jaar heeft laten verdubbelen! Opvallend feitje in de cijfers is verder dat vrouwen zowaar meer online gamen dan mannen! Mijn buurman en later keynote spreker Werner Vogels geeft Farmville de “schuld”. Gebruik van Twitter (bijna 10%) en andere socials neemt uiteraard ook fors toe, maar Hyves verliest wel terrein (67% naar 49%) ten opzichte van Facebook (3% naar 17%).

[slideshare id=3880730&doc=nextweb2010presentatiedef2-100428024637-phpapp02]

21 jaar! Hoera?

www_hokMet de feiten van het heden op zak, gaat de Belgische Robert Cailliau vervolgens terug naar 1989. Het jaar waarin hij in een kamer van CERN de basis legde voor het World Wide Web. Samen met Tim Berners-Lee werd uiteindelijk in 1993 het eerste webgerelateerde project opgezet. Leuk detail is dat Robert z’n intentie was dat programmeren nooit mogelijk zou worden. Hij wilde gewoon alleen HTML, en dit was toen al directe a la Wikipedia te bewerken! Met name van het momenteel weer zo populaire JavaScript baalt hij behoorlijk (quote: “worst programming language ever…”)

Vervolgens gaat Robert weer terug naar de tegenwoordige tijd. Het web is namelijk net 21 jaar geworden! En 21 jaar betekent dat je vrijheid krijgt, maar ook verantwoordelijkheden. De driehoek tussen auteur, lezer en adverteerder zou nu eindelijk wel eens in balans mogen komen. Microbetalingen bestaan echter nog altijd niet, maar hij heeft de hoop dat mobile dat misschien op gaat lossen.

Naarmate de presentatie vordert wordt de 63-jarige Belg steeds negatiever over het heden en de toekomst. Voor social networks heeft hij bijvoorbeeld weinig goeds over. We weten niet wie ze zijn en wat ze met jouw gegevens doen. Een quote als: “You can get in, but you can’t get out (without being killed)” zegt verder genoeg. Een P2P-netwerk lijkt hem een betere oplossing: Alles in eigen beheer op je lokale server opslaan en alleen tonen aan personen die jij goed kent.

Tot slot gaat hij nog een niveau hoger en komt hij tot de conclusie het probleem bij een globaler aspect ligt. Er zijn simpelweg 20x zoveel mensen op aarde als goed voor de aarde is. De enige oplossing hiervoor waar we iets aan kunnen doen is dit in 4 generaties terugbrengen naar het niveau van de Renaissance, wat volgens Robert een mooie tijd was. Al was hij daar toch zelf niet bij…

23 Startups!

Mensen die nog verder van die tijd af staan zijn de presentatoren van de diverse startups. In 2 ronden op woensdag en nog eens 2 op donderdag worden in totaal 23 startups gepresenteerd. In het verslag van de 3e dag zal hier ongetwijfeld uitgebreid over verteld worden. Mijn favorieten na dag 1: Ecwid en 22 tracks, omdat het zo simpel, maar doeltreffend is. Maar een ieder kijkt hier weer met andere ogen naar. Bekijk de startups daarom hier allemaal zelf.

The Mesh

Na de eerste ronde startups is het de beurt aan Lisa Gansky, schrijfster van 3 boeken. Haar laatste boek is The Mesh (vertaling: ‘netwerk’), waar ook de presentatie over gaat. Door de presentatie ook wat ‘messy’ te maken was het voor velen in het publiek niet snel duidelijk wat die ‘mesh’ nu precies was, maar uiteindelijk werd het beeld toch redelijk helder: bedrijven moeten tegenwoordig sociale media gebruiken om hun producten en diensten samen te ontwikkelen. Met elkaar in 1 mesh dus. Het is zonde om deze input niet te gebruiken. Daarbij kan je door dit luisteren de ‘cracks in the pavement’ vinden, die ervoor zorgen dat je snel kan groeien als startup. Een voorbeeld van een Mesh company is Zipcar, de Amerikaanse tegenhanger van Greenwheels. Deze bedrijven kijken niet naar verhuur vanuit het product, maar vanuit wat de gebruikers aangeven.

Normen voor alle toekomstig platformen!

Met brood en een heerlijk soepje achter de kiezen is de CTO van Amazon, Werner Vogels de volgende kenynote spreker. De van oorsprong Amsterdammer begint met een korte terugblik naar 2008, waarin hij ook op The Next Web te zien was. Toen vertelde hij dat pull het helemaal zou gaan worden, oftewel een web dat door services wordt gebouwd. Inmiddels is Amazon in 2 jaar tijd gegroeid van nog geen biljoen producten in 2006 naar 120 biljoen objecten in 2010, die overal hun informatie vandaan halen. Ook andere voorbeelden wijzen erop dat het ‘pullen’ van de services is geworden.

Tijd om een nieuwe richting aan te geven. En dat is een veeleisende: iedere platform dat de komende 5 jaar wordt opgezet, moet van Werner voldoen aan de volgende normen:

  • Rich media experience
  • Multi-device access
  • Location context aware
  • Real-time presence driven
  • Social graph based
  • User generated content
  • Virtual goods economy
  • Aanbevelingen
  • Integratie met sociale netwerken
  • Adverteren / premium-account ondersteuning

twilioDoor dit goed in te zetten moet elke input en output mogelijkheid benut kunnen worden. Zelfs een fax moet een telefoongesprek kunnen printen. Gelukkig zijn we al op de goede weg. Er zijn al veel systemen die die datavervorming goed oppakken. Zo noemt hij onder andere Twilio die xml naar gesproken tekst omzet voor een telefoondienst bijvoorbeeld. Of SocialGold om virtueel geld te creeëren. SocialGold regelt zelfs de facturen voor je!

Kortom, er is genoeg in de cloud en het wordt alleen maar beter en meer, laten we dit ecosysteem volledige benutten!

Webjects

Dit ecosysteem komt ook weer terug bij de voorlaatste sessie van de dag van Adam Richardson, creative director bij Frog Design. Adam focust op het samenkomen van het Web en objecten. Een bekend verhaal waar toch al jaren over geschreven wordt (onder andere door Adam Greenfield), maar Adam Richardson heeft hier uiteraard wel een eigen verhaal bij.

Zo zijn er 2 typen webjects.

  1. objecten die in het web zitten
  2. het web dat in objecten zit.

Daarbij wijdt hij uit over de interessante vraag wat er nu gebeurt met regel ‘vorm volgt functie’. Als antwoord hierop geeft hij aan dat de fysieke vorm eigenlijk totaal niet meer van belang is, functie is ook beperkt, met name de immense hoeveel content is uiteindelijk leading.

Mobilology

iphoneContent is ook hetgeen waar Florie Brizel in haar presentatie in uitblinkt. Inhoudelijk heeft deze vrouwelijke schrijfster een sterke paper geschreven. De kerngedachte is dat mobile ons leven dusdanig beïnvloedt, dat er meer studie naar gedaan moet worden. Hiervoor introduceert ze de term Mobilology. Wat tevens ook de eerste dynamische sociale wetenschap is. Interessant als lezing op een universiteit, maar helaas is het The Next Web-publiek niet het meest geschikt voor deze lange lezing aan het einde van een warme dag.

Al met al was het algemene gevoel over de dag en de presentaties toch zeker positief. Niet in de minste plaats door de interessante startups.

Lees hier alle artikelen over The Next Web 2010.

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)


Switch to our mobile site