7 tips om aan de slag te gaan met data


Geen iPhone-nieuws of Tablet-demo’s en zelfs geen programma waarin toekomstvisies op smartphones centraal staan. De 18e versie van Mobile Monday is anders dan de voorgaande en gaat een niveau dieper; het gaat over DATA. Want wij worden nu al 225 keer per dag gelogd via ons mobieltje! En de hoeveelheid data wordt alleen maar groter. Mobile Monday geeft voorbeelden en tips voor ontwerpers en ontwikkelaars hoe hiermee om te gaan.

Concreet toegepaste data

Parkeertarieven, iedereen is bekend met de ellende, overal en op elke tijd of dag is het anders. Maar waar kan je nu precies twee keer zo goedkoop of zelfs gratis parkeren? Jan Misker en wat vrienden verzamelden al deze data van 35 steden in Nederland en brachten dit visueel in kaart in de Parkeren app, die na enkele dagen op nummer 2 stond in de Nederlandse appstore! Het klinkt als een eenvoudig idee, maar de data zijn helaas erg versplinterd. In de 35 steden zitten maar liefst 820 sectoren die in kaart zijn gebracht met circa 13.000 lijnen! Aardig wat werk dus nog voor Smekers en vrienden van prettigparkeren.nl. Tip die Smekers meegeeft, is dat fouten niet zo’n ramp zijn, als klanten deze maar kunnen melden en jij daar op reageert. Zo wordt een ontevreden klant, plotseling een hele tevreden klant en wordt je data natuurlijk beter!

De volgende man die werd aangekondigd heeft ‘iets’ meer ervaring met data, het gaat namelijk om niemand minder dan Conrad Wolfram van Wolfram Alpha. Hij kan zelf niet aanwezig zijn, maar met een video-chat wordt getracht hem op afstand een presentatie te laten geven. Helaas gaat er met name met de geluidsdata van de verbinding regelmatig wat mis, waardoor een groot deel van de volle zaal de boodschap niet helemaal mee krijgt. Enkele beelden die wel duidelijk overkomen, maken echter duidelijk dat Wolfram het afgelopen jaar niet stil heeft gezeten. Er kan nu ook in interactieve grafieken direct data worden getoond en ook is er aan widgets gewerkt. Over de geweldige iPhone-, iPad- en Androidapp en de mobiele site, vertelt hij aan het mobiele gezelschap verrassend genoeg niks.

Data in netwerken

Alper Çugun maakt het publiek vervolgens bewust van de wereld die veranderd is door de grote hoeveelheid digitale data. De atlas werd Google Earth, het huishoudboekje werd Yunoo en een MT van een bedrijf bestuurt tegenwoordig vaak grotendeels op basis van dashboards met data. Een overeenkomst van alle nieuwe systemen is dat deze allemaal verbonden zijn in netwerken. Door deze verbindingen worden veel data interessant, maar we moeten wel waken voor een AR wereld waarin het digitale netwerk haast het echte leven overneemt. We moeten ons namelijk wel bewust zijn dat alles data creëert. En alle digitale data gaat ook ergens heen, maar wie beheert en wie gebruikt deze data? Zodra we antwoord weten op deze vragen kunnen wij designers volgens Alper gewoon enthousiast gaan spelen met die data!

Vertrouwen in data

Voordat we beginnen met spelen met data, heeft Robert Gaal van Wakoopa echter ook nog wat tips. Allereerst is transparantie van groot belang. Als de gebruiker precies weet wat er wel en niet met zijn data gedaan wordt, dan vindt hij het vaak geen probleem data te laten gebruiken. Facebook maakt op dit vlak grote fouten. Na hevige kritiek is dit wel wat gewijzigd, maar nog altijd is de privacypagina van Google een stuk helderder dan het privacyverhaal van Facebook. Daarnaast raadt Robert ook het gebruik van cloud services aan, omdat die makkelijk schaalbaar zijn. Nadeel is wel dat dit een beetje tegen het advies van Alper in gaat, je weet namelijk niet goed waar de data zijn. Echter, als deze partij ook weer helder en transparant is, hoeft dit geen probleem te zijn.

Op met name het eerste punt van Robert sluit de volgende presentatie van Axel Arnbak van Bits of Freedom perfect aan. Het vertrouwen en de privacy van de burger moet gewaarborgd zijn. Nu wordt men al 225 keer per dag via de mobiel gelogd en ook nog tal van keren via web en OV-systemen. De databases met al deze data worden nu al 3 miljoen keer per jaar geraadpleegd door diverse overheidsinstanties. En deze instanties willen alleen maar meer, maar is dit wel nodig? Axel pleit ervoor dat bij ontwerp van elk datasystem al nagedacht wordt over privacy, transparantie, anonimiteit en de controle van de gebruiker.

Data fluxes

Wie de draad van dit artikel nu al kwijt is, kan beter ophouden met lezen, want het wordt alleen maar complexer en abstracter. Willem Boijens, business developper bij Adaptive path smijt in zijn presentatie namelijk met veel mooie termen. Impernamence, skywalker, stardust, lqid, noise control, nano, bio en neuro zal ik in dit verhaal achterwege laten. Mesh, morph, swarm en flux zijn vier termen waar ook hij langer bij stil stond en die ik wel even zal toelichten. De eerder besproken datanetwerken zijn volgens Willem namelijk al lang niet meer statisch en lineair, maar continu in beweging. Zo ontstaat een continu fluctuerend netwerk (flux). En niet alleen digitale bits and bytes fluctueren, ook fysieke objecten kunnen vervormen (morph). Data-input en output gaat straks lang niet alleen meer via trillen of via het scherm; structuren of vormen van je smartphone kunnen ook veranderen. We moeten als designers dan ook niet focussen op veranderingen, maar op ‘swarms’ (vertaald ‘zwermen’), oftewel data-fluxen die allerlei kanten op kunnen en vormen aan kunnen nemen.

Data-opslag en sensors zijn goedkoop

Als laatste spreker is Mike Kuniavsky ingevlogen. Hij vertelt (en lijkt door de jetlag deels zelfs voor te lezen!) over zijn boek Smart Things. Allereerst verklaart hij waarom sensoren en chips nu ineens overal in verschijnen. Het is simpel, omdat het goedkoop is! Een chip met touchtechnologie kost maar 5 dollar. Twintig jaar geleden kostte een veel simpelere chip 1500 dollar! Nokia en iPhone toestellen hebben dan ook een kostprijs van slechts 10 dollar en bestaan vaak voor 100% uit chips van andere fabrikanten! Hierdoor kan het ook op grote schaal toegepast worden. Niet alleen in telefoons, maar ook in speelgoed, kleren en andere objecten. Mike noemt nog wel dat alleen hardware plaatsen geen garantie voor succes is. Net als Alper al zei, is een netwerk van levensbelang om de data nuttig te laten zijn. Afsluitende woorden van Mike benadrukten nogmaals dat het dus niet de grote bedrijven zijn die met data werken, maar juist de kleine bedrijven en ontwerpers zoals wij.

Conclusie

Kortom, de boodschap is helder, wij ontwerpers moeten de data-innovaties brengen! Hier de tips samengevat:

  1. Geef gebruikers feedback-opties om data te laten corrigeren (van Jan)
  2. Weet wie je data beheert, gebruik schaalbare cloud-oplossingen als deze transparant zijn (van Alper en Robert)
  3. Weet wie je data gebruikt (van Alper)
  4. Denk bij ontwerp al na over privacy, transparantie, anonimiteit en de controle van de gebruiker (van Axel en Robert)
  5. Denk niet alleen na over data of veranderingen in data, maar over zwermen data, oftewel datafluxes (van Willem)
  6. Ga nu naar de winkel en koop wat chips en sensors, het is niet duur! (van Mike)

Al met al weer een interessante Mobile Monday. Enige wat ik miste was een voorbeeld en uitweiding over de daadwerkelijke data van mobiele objecten of mensen in beweging. Willem Boijens heeft het hier wel over, maar bedoelt dit naar mijn idee in een breder verband, dat veel data elke dag veranderen, maar er zijn ook veel data die elke seconde veranderen. HD-traffic van Tom Tom is hier naar mijn idee een mooi voorbeeld van, of het volgen van Marathonlopers tijdens de wedstrijd, echter wordt er nog weinig mee gedaan, daarom tip 7 van mij: doe iets met realtime mobiele data!

Deze post is ook op 12 november 2010 op Frankwatching.com verschenen

, ,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)


Switch to our mobile site