Mobiele ‘superconnecteds’ irriteren Nederland


Superconnecteds! De naam kan hetzelfde blijven als we straks cyborgs zijn, maar het gaat nu nog over de stap ervoor: ‘Superconnecteds’ zijn de meest intensief gebruikende smartphoner(d)s. 16% van Nederland hoort hierbij, volgens nieuw onderzoek van Forrester. En de rest ergert zich aan hen, volgens TNS NIPO.

In een gisteren verschenen rapport van TNS NIPO zijn de irritaties m.b.t. mobiel internet breed onderzocht. Leuk om dit te combineren met een iets eerder verschenen Europees onderzoek van Forrester over gebruik van de mobiele telefoon onder ruim 25.000 Europeanen. Forrester specificeert dit als altijd op land, leeftijd, geslacht en inkomen, en daarbij voor dit onderzoek ook op soort telefoon en de volgende 6 groepen op basis van mobiel gebruik:

  1. Superconnecteds: 16% van NL, 12% van EU. Dit gaat om personen die vrijwel allen een smartphone hebben en hun mobiel ook voor van alles gebruiken. Nieuws, GPS, research en ook steeds meer online shoppen. Ze laten echter basistools als sms en bellen nog niet vallen. Dit overigens in tegenstelling tot Japan, waar sms-techniek al haast niet meer bestaat door opkomst van mobiel internet. De grootste groep van deze gebruikers ligt – als te verwachten – in de leeftijdscategorie 24-34 jaar.
  2. Entertainers: 19% van NL & EU. Deze jonge groep (vooral 16-24 jaar) maakt zwaar gebruik van muziek, video en games. Opvallend is dat de verdeling man/vrouw hier vrijwel gelijk is en dat deze groep hard krimpt! In 2009 was namelijk nog 27% een entertainer! Trend lijkt toch te zijn dat mensen hun mobiel steeds breder inzetten en het niet alleen als telefoon en speeltje zien. Dat is ook te zien aan de opkomst van zowel de vorige als de volgende groep:
  3. Connectors: 7% van NL & EU. Minstens 25% van hun mobiele tijd besteedt deze groep aan gebruik van het apparaat voor werk. Niet erg verrassend is het feit dat het vooral mannen (71%) en personen in een technologische branche zijn. Nokia en Blackberry zijn hier nog altijd vrij populair. Punt is naar mijn idee ook dat als men overstapt naar de hippere Androids en iPhones, dat ze dan al snel in de groep SuperConnecteds terecht gaan komen…
  4. Communicators: 42% van NL, 36% van EU. Met afstand de grootste groep van deze 6 gebruikt de mobiel toch nog enkel waar die al meer dan 10 jaar voor gebruikt wordt: bellen, sms-en en andere middelen om contact te hebben met anderen. Opvallend is dat deze groep vrij netjes verdeeld is over alle leeftijden en lagen van de bevolking.
  5. Talkers: 29% van NL, 30% van EU. Ja, ook zijn er nog mensen die 15 minuten doen over het typen van een sms (als dat al lukt) en verder eigenlijk alleen bellen of gebeld worden met hun mobiel. En dit is nog een erg grote groep! Dat het grootste deel van deze groep 55+ is zal u niet verbazen, maar dat toch nog 14% van de 35- tot 44-jarigen hier ook bij hoort vond ik wel wat veel…
  6. Inactives: 4% van NL, 10% van EU. Gelukkig is deze groep van (mobiel)geheelonthouders door sociale druk in Nederland teruggebracht tot een schamele 4%. Europees gezien ligt deze groep nog vrij hoog. Dat heeft wellicht wat te maken met het feit dat wij onze bejaarde (schoon-)ouders liever niet in huis nemen, waar dat in het buitenland wat normaler is.

Doelgroep speciferen nóg belangrijker bij mobiel

Door de combinatie van deze 6 groepen met de andere waarden uit het onderzoek, is er behoorlijk specifiek te bepalen hoe groot je mobiele doelgroep is. Als je bijvoorbeeld een iPhone app wilt ontwikkelen voor 65+boerinnen in Spanje, zal je niet hoeven rekenen op een megasucces… De vraag zou echter ook andersom moeten zijn: kijk eerst naar je doelgroep en bepaal daarna de techniek. Die methodologie is natuurlijk bekend in meerdere vakgebieden, maar bij mobiel ontzettend van belang, gezien het verschil in gebruik en ook de enorme diversiteit aan telefoons/smartphones. En helaas galmt het woord app sinds 2007 altijd in de rondte terwijl een mobiele site vaak een beter en vooral breder toegankelijker en goedkoper alternatief is. Een gedegen doelgroep-onderzoek kan die vraag per product dus bevestigen, al moeten doel en strategie natuurlijk ook nog vastgesteld worden. Zo stelt Forrester zelf ook al enige tijd met hun POST-methodologie.

Specificatie geslaagd, doelgroep misdraagt

Het gaat al wel eens goed volgens dat POST-proces. ‘Gelukkig’, zou je zeggen en dat zegt ook 40% van de mobiele gebruikers die tevreden is met zijn telefoon. Maar zijn anderen ook tevreden over jou en je telefoon? Vaak niet! En juist de meest succesvolle producten of diensten voor mobiel leveren de meeste irritatie op, hoewel ook het bellen en sms-en van de Talkers en Communicators nog altijd hoog zou scoren, is in het onderzoek van TNS NIPO alleen het mobiele internet meegenomen. De top-irritatiemomenten waarop mobiel internet wel eens gebruikt wordt:

  1. Tijdens een fysiek gesprek
  2. Achter het stuur
  3. In een restaurant
  4. In de supermarkt
  5. Tijdens een vergadering
  6. Tijdens een voorstelling

Er is geen aantoonbaar verband gelegd tussen de superconnecteds uit het Forrester-onderzoek en deze irritaties van TNS NIPO, maar de superconnencteds zijn vaak wel de mobiel verslaafden. En verslaafden kunnen niet zonder, dus gebruiken de mobiel ook op minder gepaste momenten. Ze zijn echter niet de enige schuldigen. Ik kan me voorstellen dat Entertainers die de Farmville-plantjes water geven terwijl je in een restaurant of voorstelling zit ook wel irritant kunnen zijn… Of de zakelijke connectors die nog even wat willen mailen tijdens het rijden of tijdens een vergadering…

De oplossing: context based blocks!

Ik blijf toch hopen dat er meer en meer superconnecteds komen, maar denk niet dat de irritaties veel erger gaan worden. Een manier om dit op te lossen is met regeltjes. TNS NIPO komt in hun rapport al met allerlei regels waar gebruikers zich aan moeten houden, maar het zou toch veel mooier zijn als dit in het mobieltje en in de omgeving verwerkt zit? Als je mobiel in combinatie met sensors in je auto herkent of je achter het stuur zit, zodat het toetsenbord van je telefoon niet werkt en in plaats daarvan een melding staat: let op de weg! Of dat je telefoon automatisch op stil gaat en geblokkeerd wordt als door de deur van de concertzaal loopt. Context gebaseerde blokkades dus! Alleen irritatie nr.1 zie ik nog niet direct een oplossing voor. Misschien moeten we daarvoor dan toch echt cyborgs worden…

Deze post is ook op 17 november 2010 op Frankwatching.com verschenen.

, , , , , ,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)


Switch to our mobile site