Verhalen in het mobiele tijdperk


Er was eens… een wereld waar men verhalen gewoon doorvertelde of  in grotten kalkte. Maar de methoden zijn veranderd: nieuwe verhaalvormen (live tv, internet en social media) zorgen er onder andere voor dat opstanden als in Tunesië snel overslaan naar andere landen. En de volgende stap is al aan de gang: met je smartphone heb je niet alleen altijd toegang tot allerlei verhalen, maar deze vertelt jouw verhaal ook automatisch, soms zelfs onbewust. Reden om aan Mobile Monday #19 als thema ‘mobile stories’ te geven.

Grappige verhalen

Verhalen zijn niet altijd zo serieus dat er een opstand uit voortkomt. ‘Grappig’ kan ook een belangrijke kernwaarde zijn. Dat is ook waar de ‘Coding Dutchmen Luc’ van Donkersgoed geld mee verdient heeft. De iPhone app f***myLife toont content van de gelijknamige website. Wel een leuk voorbeeld van korte verhalen, maar mobile voegt hier niet heel veel toe aan de webversie.

Bizarre verhalen

Daarvoor klop je bij een kunstenaar aan: Sander Veenhof. Hij vertelde over hoe hij een mobiel aan een megafoon knutselde zodat je op afstand kon demonstreren, over de eerste augmented reality flashmob en tot slot meest bizar over Beeps in Kameroen. Een Beep is een gemiste oproep, die men daar veel gebruikt om gratis even een signaal te geven. Het enige probleem hierbij is dat men geen idee heeft wat het signaal betekent. Daarom bedacht Sander NBEEP6, waarbij je met zes telefoons door diverse combinaties van alles kon communiceren! Al met al een erg primitief systeem, dat ook nauwelijks werkte, omdat voor communicatie tussen twee partijen wel twaalf werkende telefoons nodig zijn. Maar hoewel het nauwelijks gebruikt wordt, is deze morse 2.0 wel de eerste nieuwe mobiele manier om een verhaal te vertellen die we op momo meekrijgen!

Locatieverhalen

Na wat opstartproblemen volgt een verhaal van Lucas Tieleman, waarin hij vertelt dat verhalen hun waarde verliezen door het dupliceren ervan. Iets dat in de digitale wereld continu gebeurt en dat is uiteraard precies waar hij een oplossing voor heeft. In zijn nieuwe(?) idee kan men op 1 plek met een smartphone een virtueel verhaal achterlaten, waarna iemand anders dat alleen weer virtueel kan oppakken en meenemen als hij fysiek op diezelfde locatie aanwezig is. Een deel van de zaal is overtuigd, een ander deel echter niet; dit soort systemen bestaat namelijk al enige tijd. Gowalla is de bekendste, maar er zijn er eigenlijk al vrij veel, zo blijkt. Jammer voor Lucas, maar er is wel weer een manier van storytelling aan het licht gebracht waarvoor de mobiel nodig is!

Locatiegebonden gameverhalen

De Fin Ville Vesterinen van Greyarealabs vertelt vervolgens vrij monotoon een inhoudelijk wél boeiend verhaal over hun iPhone game: ShadowCities. Eveneens locationbased, maar nu vertelt een game het verhaal en niet de gebruiker. De gebruiker moet fysiek een hele stad door om elke plek wijk voor wijk terug te winnen van kwade geesten. Het leuke is echter dat andere spelers ook zichtbaar zijn in het spel en jou weer kunnen aanvallen. De demo ziet er erg mooi uit en de game is ook een groot succes in Finland, maar helaas is dit verhaal alleen nog daar actief en zullen wij nog even moeten wachten. Maar eindelijk lijken de GPS-games dan toch aan te slaan.

Gadgets die jou helpen je verhaal te vertellen

Een item over de nieuwste gadgets komt ook regelmatig terug op Momo’s. Yuri van Geest presenteert kort een routeplanner voor binnen (Indoors), een AI typer (Swiftkey) waardoor je sneller typt en zelfs een brainscan app (Xwave). Daarmee beweegt hij door te concentreren nu enkel een bal op een scherm, maar straks kan hij wellicht hele teksten invoeren door er alleen aan te denken! Tot slot pakt hij er een telefoon uit India bij met zelfs een thermometer, een barometer en nog 3 meters die we in Nederland nog niet hebben. Al met al laat dit zien dat de smartphone dankzij alle sensoren zeker meer en meer onbewust ons verhaal kan vertellen: waar we zijn, wat we doen, hoe we ons voelen en dus zelfs waar we aan denken. Het kan straks allemaal live en zonder moeite geshared worden. Niet alleen de verhalen veranderen, ons brein verandert daardoor ook weer. We kunnen ons niet meer goed concentreren op complexe problemen, maar multitasken gaat wel steeds beter.
Aanvullend op Yuri’s verhaal presenteerde Ben van der Burg SlideJockey, waarbij slides niet meer lineair worden gepresenteerd, maar gewoon erbij gepakt worden wanneer ze nodig zijn. Hij beweert dat storytelling hiermee dood is, en emotelling de toekomst heeft. Velen zijn echter van mening dat het nog steeds storytelling is, maar dan gewoon weer op een nieuwe manier, met een nieuwe tool.

De moraal van het verhaal

Ben Scott-Robinson, van het Britse We Love Mobile, is de laatste spreker van de dag en laat merken dat verhalen vertellen in verschillende tempo’s kan. In hoog tempo knalt hij door de ontwikkeling van interactieve verhalen. Via het boek The warlock of firetop mountain en de interactieve theaterexperience van The masque of the red death gaat hij door naar een concept waarin mensen een interactief verhaal ondergaan in de echte wereld. Een mooi idee, al wordt er via Twitter opgemerkt dat dit eigenlijk exact het scenario van de film the Game was. Hoe dan ook, de moraal van zijn verhaal is ook de moraal van de dag: al is de informatie nog zo versnipperd, nonlinieair of interactief, er moet een verhaal in zitten dat mensen emotioneel aanspreekt om mensen betrokken te houden.

Slot

Voor wie meer wil weten: alle verhalen van Mobile Monday #19 zijn binnenkort online terug te vinden. Volgende keer op 28 maart is het thema ‘muziek’. En MoMo leefde nog lang en gelukkig.

, , , , , ,

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)


Switch to our mobile site