The Next Entrepreneur geeft niet om geld


Meer dan 95% van de entrepreneurs zijn bezig met een verkeerde doelstelling! Het grote geld, de baas zijn, vrijheid of minder hard werken zijn veel gehoorde, maar geen goed motivaties. Want een goede entrepreneur moet zich jarenlang rot werken voor weinig geld, maar kan daarmee iets veel belangrijkers bereiken dan geld: de macht om de toekomst te verbeteren!

Het klinkt wellicht net zo cliché en ongeloofwaardig als Miss Universe die wereldvrede wil, maar op The Next Web wordt op donderdag door verschillende succesvolle entrepreneurs zeer sterk betoogd dat niet geld, maar een visie op verbetering van de wereld het doel moet zijn. Layar en Card Mobili houden het bij een paar tips uit hun eigen verleden, Dave Winer betoogt slechts over één verbeterpunt, maar Mark Randall voegt aan het eind van de dag een visie van ongekende klasse toe, die een stampvolle zaal niet alleen inspireert, maar zelfs emotioneert.

Vertrouw & focus ritmisch

Maar laat ik rustig beginnen, in de eveneens rustige zaal tijdens de sessie van Raimo van der Klein van Layar. Bij de start van Layar was het doel niet eens zo duidelijk, maar een visie was er wel: Augmented Reality via de mobiele telefoon ontdekken. Nu, met 57 man in dienst en veel geld van investeerders (o.a. via Vodafone Mobile Clicks), kan Van der Klein terugkijken dat 5 zaken goed geholpen hebben om dit te bereiken:

  1. Vertrouw je gevoel. Laat je niet teveel afleiden door doemdenkers, maar match je gevoel wel met naasten.
  2. Vind je ritme. Bepaal wat fijne iteraties zijn voor jou en je team, en pas het bedrijf en het ritme ook aan als dat nodig is.
  3. Focus. Weiger andere opdrachten dan het product waar je aan je werkt. Probeer ook niet aan 2 versies van 1 product te werken.
  4. Waarborg persoonlijke groei. Groei met je product en groei met je team, maar gebruik dat ook om door persoonlijke grenzen te breken.
  5. De 5e zat niet in zijn presentatie, maar werd duidelijk bij de vragen: Geluk. Je moet ook op het goede moment de juiste mensen tegenkomen en hopen dat je de eerste of de beste bent en daardoor investeerders krijgt.

Informeer & werk samen

Volgend in het zaaltje kwam Card Mobili aan het woord. Deze winnaar van Vodafone Mobile Clicks van vorig jaar is een partij die fysieke klantenkaarten overbodig maakt door een mobiele app. Het afgelopen jaar zijn ze vooral gegroeid en hebben ze hun visie wat bijgesteld. Zo wil ook deze partij aan de gang met NFC en mobile payments! Join the club!

De lessen die Card Mobili meegeeft gaan met name over samenwerking en goed informeren. Ze hebben veel tijd gestoken in partners en hebben nu meer dan 1500 aangesloten bedrijven. Ook komt de vraag nu vaker van bedrijven zelf in plaats van andersom. Verder geven ze veel informatie aan deze bedrijven, met heldere statistieken en ook voor gebruikers is de content goed en duidelijk. Daarbij werkt het systeem op vrijwel alle mobieltjes, niet alleen op smartphones.

Blork voor openheid

Na de lunch is het Dave Winer, één van de grondleggers van de weblogs, die het podium betreed. In een on-stage interview met Boris van Zanten vertelt hij wat nonchalant dat Twitter steeds slechter wordt. Het idee was goed, maar ze zijn de verkeerde kant op gegaan. In een zaal vol fanatieke tweeps levert dat natuurlijk wat reacties op, maar dat is juist wat Dave Winer wilde. Nu wordt er namelijk nauwelijks gediscussieerd over het medium microblogging. Iedereen gebruikt maar Twitter en dat is een risico. Want Twitter is niet open source, maar is gewoon één bedrijf, dat een steeds groter deel van de communicatie van de wereld in handen heeft. Voor Facebook valt natuurlijk iets soortgelijks te zeggen, maar daar zijn (nog) iets meer grote concurrenten. Winer is daarom bezig met een open vorm van microbloggen, genaamd Blorking. Het publiek is niet geheel overtuigd, ondanks Winers promotiespeech: “Blork, blork, blork, blork.”

Het positieve effect van 650.000.000 verliezen

Een stuk minder nonchalant is de presentatie van Mark Randall, oprichter van vier start-ups, die niet allemaal even succesvol zijn geweest. Zo heeft hij samen met een paar vrienden 10 jaar lang elke dag keihard aan een start-up gewerkt en was er uiteindelijk een investeerder die dit concept voor 650 miljoen dollar wilde overkopen, maar de deal ging niet door, want de star-tup veranderde dramatisch toen één van zijn vrienden uit het bedrijf plotseling op jonge leeftijd overleed. Een pijnlijke en moeilijke periode volgde, maar deze klappen hebben hem wel geleerd dat het niet om geld moet gaan. Het werk waar je je in stort, moet je ook plezier geven en uiteindelijk macht opleveren. Hij lijkt zijn presentatie vervolgens te eindigen met de zin hoe ondernemen wel moet: “Versterk jouw unieke talenten met de kwaliteiten van een goed team om de wereld te veranderen en hiermee waarde voor anderen en betekenis voor jezelf te creëren.” Echter blijkt dit slechts het intro van het meest fantastische deel van zijn presentatie:

Snelle veranderingen vereisen agile onderwijs

Randall vervolgt zijn betoog met de stelling dat wij nu de eerste generatie zijn die totaal niet weet hoe de toekomst van onze kinderen eruit ziet, omdat veranderingen nu zo snel gaan. Al bijna 100 jaar wordt in de westerse wereld hetzelfde schoolsysteem gehanteerd, maar dat systeem is niet opgewassen tegen zulke snelle ontwikkelingen. 2 triljoen dollar(!) wordt er jaarlijks wereldwijd uitgegeven aan onderwijs, grotendeels gaat dat geld naar slechte leraren, dure gebouwen of naar leerlingen die problemen hebben om feiten te leren die ze ook in 2 seconden op Wikipedia of Google kunnen opzoeken. Kortom, we zijn verkeerd bezig en onderwijs moet drastisch veranderen. Het onderwijs moet ‘agile’ worden, maar daarvoor zijn creatieve concepten van nieuwe start-ups nodig. Goede start-ups die bijvoorbeeld Live Chat Support ook voor onderwijs mogelijk maken. De beste leraren die video’s maken van hun lessen en deze kunnen delen met studenten zodra ze daar aan toe zijn.

Een betere zelf begint bij de wereld

Resultaat is dat deze bekende slogan voor entrepreneurs eigenlijk omgedraaid is. Het is tijd voor The Next Entrepreneur, die dus niet op geld focust, maar werk met als doel de wereld te verbeteren! Gevolg zal zijn dat je van alle kanten gewaardeerd worden en er uiteindelijk zelf ook op alle vlakken beter van worden. En misschien kan je zelfs uiteindelijk ook wat minder gaan werken om ook tijd te hebben om te genieten van die mooiere wereld!

Lees hier alle artikelen over The Next Web 2011.

, , , , , , ,

  1. #1 by Tom on augustus 7, 2011 - 21:59

    Hoi Lorentz,

    Ik ken je zus en kwam toevallig langs je blog. Interessante artikelen! Ik zit ook in de media-design branche en dacht ‘ik zal ter discussie eens wat tegengas geven’ ; ). Ik hoop dat dat oké is:

    Het klinkt mooi om te ondernemen voor een betere wereld, maar wát is die betere wereld precies? En hoe weet je of jouw product die betere wereld ook écht gaat bewerkstelligen? Vaak is het helemaal niet zo duidelijk welke ontwikkelingen op de lange termijn echt tot een betere wereld gaan leiden. Dat hebben we bijvoorbeeld in de 20ste eeuw genoeg gezien met de opkomst en ondergang van ideologieën als het communisme. De grondleggers daarvan waren ook zelfbenoemde wereldverbeteraars. Zeker met technologische ontwikkelingen is het doorgaans koffiedik kijken. De technologische doorbraak die de ene dag mensen redt, vernietigt de volgende dag complete steden. Alles wat we hebben is ‘intuïtie’.

    Is het niet naïef om te denken dat we als entrepreneurs veel invloed op dit alles hebben? Hebben we niet simpelweg de behoefte aan een mooi verhaal om onze strooptocht naar inkomsten en macht aan op te hangen? De behoefte aan een gevoel van recht wanneer we onze macht gebruiken? En hebben klanten andersom niet gewoon behoefte aan een mooi verhaal om zich beter te voelen bij het product dat ze kopen? Het hele idee klinkt alsof entrepreneurs hun eigen producten aan zichzelf proberen te marketen.

    Een goede visie zul je uiteindelijk ook aan de man moeten brengen, want geen enkele entrepreneur staat buiten de economie. Een prachtvisie die weinig populariteit geniet of té complex is voor de meeste mensen, zal dus al snel sneuvelen en een hapklaar populisme zal wel weer zegevieren.

    Trouwens… is het hele kapitalistische systeem sowieso niet gebaseerd op de overtuiging dat de vrije markt uiteindelijk de best mogelijke wereld tot stand brengt? Als mensen iets willen behouden, zijn ze bereid ervoor te betalen, zo niet dan houdt het op. Is dat niet automatisch al een manier om de wereld te verbeteren?

(wordt niet gepubliceerd)


Switch to our mobile site