Verbeter de wereld, begin bij een ander! [PICNIC11]


Het maakt echt niet uit als je zelf een benzineslurpende auto hebt, altijd het licht aan laat staan of niks aan goede doelen geeft. Als je zakelijk maar investeert in innovatie die anderen helpt! Daar kunnen wij, de trendbewuste, goedgestelde burgers van de wereld, namelijk voor zorgen. En het mooie is: het levert je bedrijf nog meer winst op ook!

Stadstats & de smartstad

De eerste dag van het Picnic festival 2011 bestond vrijwel elke keynote uit twee delen: statistieken van steden en een visie op smartcities. Urbanisatie is namelijk al jaren in volle gang! Nu woont nog 60% van wereldbevolking in een stad, binnen 10 jaar zijn er twee keer zoveel steden (minimaal 500.00 inwoners) en woont zelfs 80% in een stad. Daarbij zorgen steden nu al voor ruim 75% van de wereldwijde vervuiling en verspilling, dus er is een hoop te winnen in de stad!

En al die stadsmensen generen niet alleen enorm veel afval, maar ook veel data (of een combi). Vorig jaar bleek al dat deze data ook per persoon alleen maar toeneemt. Maar zorgen deze stedelingen zelf ervoor dat er smart cities ontstaan of moeten we steden vol stoppen met sensoren zoals her en der al gedaan is? Of moeten we zelfs nieuwe steden bouwen zoals Songdo? En moet deze data open zijn? Op Picnic11 was met betrekking tot al deze vragen in ieder geval niet één lijn te ontdekken bij de sprekers:

Adam Greenfield:
“I don’t believe in greenfields.” Steden vanuit het niets opbouwen, zoals Songdo, werkt niet, want er zit geen ziel, geen liefde in de stad.
Ricardo Alvarez:
“Every year in Mexico there are 530.000 new households.” Hiervoor moeten er nieuwe effectieve slimme steden komen.
Usman Haque:
“Public should be making data instead of data made public.” Hij noemt ook dat veel data vanuit systemen niet betrouwbaar of onbruikbaar is. Mensen geven data pas betekenis.
Carlo Ratti:
“You can’t win a F1 race nowadays without sensors in a car”. Deze ontwikkeling zal ook voor het besturen van steden gaan gelden.

Kortom het publiek werd heen en weer geschud door visies van verschillende prominenten, maar kon niet met een duidelijk antwoord naar huis…

Data door ons of over ons?

Ik laat jou daarom ook de keus. Afhankelijk van je keuze twee toekomstscenario’s:

  • Optie 1: Smart cities door sensoren in omgeving (camera, bewegingssensoren, etc.)
  • Optie 2: Smart cities door sensoren bij personen (smartphone, auto, etc. )

Keuze voor optie 1:

Je kiest voor smart cities die data genereren van iedereen die zich in openbare ruimtes bevindt. Want mensen thuis bespieden zal toch voorbehouden blijven aan de AIVD. Hierdoor kan er in de openbare ruimte meer gecontroleerd worden en kan corruptie, geweld en illegaliteit afnemen. Behalve wanneer er niet genoeg mankracht is om op de sensoren te reageren. Of wanneer de corruptheid zich verplaatst naar de sensorenwereld: valse data versturen is tenslotte al decennia een truc om overheden te misleiden. Verder worden bedrijven als IBM en Cisco nog groter, wordt Arduino net zo bekend bij kinderen als Pino en weet Google straks ook wat je offline doet. Twitter en Facebook worden meer en meer gevoed door objecten in plaats van door personen.

Keuze voor optie 2:

Je kiest voor smart cities die slechts data van het hippe deel van de stad tonen. Arme gezinnen of oude bejaarden bezitten geen hip device en een deel van de inwoners wil niet of maar beperkt delen. Dat deel zal bovendien toenemen wanneer men minder van de technieken begrijpt. De mens vindt innovatie namelijk moeilijk te begrijpen en adopteren, dus zelf laten kiezen is wellicht niet de snelste en makkelijkste optie. Anderzijds komt deze data wel overal vandaan: vanaf de straat, maar ook uit huizen en andere privésituaties. Telecomproviders en telefoonfabrikanten zullen dan de grote winnaars zijn, maar ook Facebook en Twitter worden nog groter. Het eerste Facebookhotel is overigens al open.

Twee missies met win-win!

Hoe dan ook, in beiden gevallen zijn er 2 missies voor ons:

  1. Help de mensen die het minder breed hebben. Geef 10% van het product of de dienst die u verkoopt aan een goed doel en je zult zien dat je meer dan 10% meer verkoopt. Nog beter is om zelf een goed doel te beginnen en een filantropische visie te hebben (net als Bill Gates). Dan weet je wat er met het geld gebeurt, ben je meer betrokken, help je structureel en waarderen mensen in je omgeving je nog meer!
  2. Help de mensen die minder weten. Wees een woordvoerder uit de toekomst, jij snapt (een beetje) wat eraan gaat komen, vertel dit aan je accountant, je collega’s, maar ook aan de kantinejuffrouw, aan een kluizenaarsbuurman, en aan de gebrekkig Engelssprekende eigenaar van het vakantiehuisje, ja zelfs in Griekenland. En als je dan ook nog verteld dat jij meewerkt aan die toekomst èn daarmee het goede doel steunt, zul je zien dat al deze mensen jou ook willen helpen met dit doel en je dus aan klanten helpen!

  1. Nog geen reacties.
(wordt niet gepubliceerd)


Switch to our mobile site